Vi: suc de raïms fermentats (1)

“Beure bon vi és enteniment; el que no és bo és beure’l dolent.”

Aquesta dita popular és prou divertida fins que t’encolomen irremeiablement la infernal carta dels vins. Què vol dir doncs, què tots els vins de la carta són bons o que són dolents?

Ves per on, mai no hauria dit que fos tan ignorant! No és una carta de vins això, és un llibre gruixut i de grans dimensions, un manual complexe, sense cap mena d’explicacions: sort. Realment, és com una espècie de tractat que no s’hi entén res, que pesa molt i que sovint està ronyós. La gent que em coneix sap que no sóc una persona maniàtica però com que els mitjans de comunicació insisteixen tant amb que les mans són un focus infecciós de microbis de qualsevol mena llavors t’acolloneixes. Creure’s tot el que diuen significaria passar-se tot el dia al lavabo prement els dosificadors de sabó i perdre un moment la respiració de tant plorar.

Masses preguntes m’assetgen! Quantes mans i quanta estona hauran estat manipulant aquesta carta abans de posar-la a les meves mans? Miro discretament al meu voltant; el restaurant està quasi buit, quin silenci! Només una taula està ocupada. Sembla una parella d’uns seixanta anys. Ell, fa més aviat bona cara i ella està d’esquena: no l’ha puc veure des d’aquí! És diumenge. És un quart de dues de la tarda. Per molta gent és molt aviat encara per dinar. Siguem raonables, suposo que avui no correm el risc de prendre mal. L’agafo. La tapa és molt espesa, sembla cuir. No l’ensumaré. L’obro. El llibre conté moltíssimes referències de vins. És impressionant i interminable els tipus de vins seleccionats. Vins catalans, espanyols, francesos (italians i argentins!), de moltes regions diferents, denominacions a dojo. Blancs, negres i rosats. Poden ser escumosos. Joves i vells. Referència de les anyades. Caves i xampanys. Aperitius i licors, etc. I quins preus més exorbitants, Déu meu!! Un món, vaja!

En definitiva, el document sembla molt exhaustiu i tots els vins estan meticulosament ordenats, amb uns títols i subtítols i, la nota a peu de pàgina del número de foli en el que ens trobem. Algú se les mira aquestes bíblies víniques? I ara què faig davant d’aquesta situació vibràtil?

foto_parnot13296La foto no l’he feta jo!

1.- Escolleixo la mateixa ampolla de vi de la taula de costat? Això em pot costar un ull de la cara. 2.- Els ulls se me’n van cap als preus. I amb general, guanya el concurs del preu més econòmic. Aquest sistema és bastant ràpid de fer i no cal tenir molta traça. 3.- L’actitud més conservadora és la que consisteix amb escollir sempre la mateixa ampolla de vi. 4.- Per beure, el vi de la casa, sisplau! No és una mala opció. Però quin sentit té el vi de la casa quan fa un moment t’invitaven a examinar la subtilesa i el nombre de referències d’ampolles de vi. 5.- Deixar-se aconsellar. No, mai! No perdem el temps… 6.- Fer-te l’interessant escollint una ampolla no forçosament molt coneguda, segur que és vi, i distreus una estona l’atenció dels teus acompanyants. 7.- Crec que no quedes malament deixant escollir a la persona que t’acompanya. Però és clar, si és la teva dona no li pots fer aquest lleig…

Tan complicat s’ha de convertir escollir una ampolla de vi?

M’agrada el vi. No sé quin escollirem al final però el qui sí és cert és que en els nostres països el vi forma part de la nostra cultura. El vi és un color, un olor, un sabor i sobretot una elaboració de molta gent i pobles sencers que hi participen. Una experiència de moltes persones treballadores que s’estimen a pler la terra, el cep de la vinya i la tradició. L’elaboració del vi és tot un món que m’esforçaré d’entendre d’ara endavant i com diu el simpatiquíssim Marcel Gorgori: ”De vins se n’aprèn tastant-ne, però també parlant-ne…”

Doncs, parlem-ne!

6 Respostes

  1. Tema complicat amic ass. Bona radiografía del món del vi. Parlem-ne!!

  2. Gràcies per la teva aprovació!
    No sé que en sortirà de tot això?
    La idea és fixar-me més amb l’ampolla de vi que obri i, d’una manera o una altra, donaré la meva profana opinió en aquest bloc…
    M’agrada el risc!!!

  3. Molt bona iniciativa ass, construeix la teva base de dades de vins…això sí que pot ser útil!
    Si no recordo malament hi havia un programari lliure per gestionar tot això, però ara no recordo quin era. si el trobo ja t’ho diré.
    Sovint quan anem al restaurant i em toca escollir el vi, busco vins d’una sola varietat: garnatxa, cabernet, etc… que no estiguin barrejats, personalment acostumen a agradar-me més…. i he notat que un vi somontano a base de garnatxa, és “casi bé sempre” bo.
    Res, ja aniràs dient com ho portes.

  4. Garnatxa, Cabernet Sauvignon, Syrah etc…!
    Entrar en la subtilesa del tipus de raïm, la barreja amb d’altres raïms, el lloc on ha estat collit i la seva maduració; justament això és el que em fa més respecte…
    Ho podré arribar a apreciar?
    El vi com a mitjà de moviment de l’ànima que ens transporta?
    El vi com quelcom que afalaga la nostra vanitat?
    El vi com a vi de taula?
    El vi com a cosa que desperta la nostra curiositat?
    El vi com una ampolla de vi entre moltes altres ampolles de vi?
    El vi com a acompanyant d’un sopar?

    De fet, ho porto molt malament perquè no sé per on començar!!

  5. Doncs jo vaig començar per fer un curset de tast de vins a Sant julià, curtet, ràpid, però just per apendre les bases. Després s’ha de practicar molt i segurament es poden perfeccionar els coneixements en algún centre, però jo ara em limito a anar provant i veent quins m’agraden més, intentant recordar varietats, regions, anyades, etc….
    A mi el que em costa més és recordar les bones anyades segons les regions…

  6. Fa deu anys vaig decidir no fer mai més cap curs…
    Vaig decidir aprendre tot allò que em podia interessar de manera autodidàctica.
    Després de vint-i-cinc anys, em vaig cansar de la figura de la instrucció de l’ajut d’un preceptor!
    M’has donat una bona idea: provar i veure quins vins m’agraden més!!
    Justament, aquest cap de setmana vaig obrir una ampolla de vi negre, Rioja, de l’any 2004. Vaig agafar un paper, un llapis i, vaig anotar el que em suggeria aquest vi. Em va agradar molt i el vull aconsellar a tothom.
    Espero, tenir una mica de temps aquesta setmana per transformar les quatre ratlles en un post.
    Gràcies!

Deixa un comentari

