Elements d’etnologia jurídica (IV)

totem-pole-2Fotografia del National Geographic

Potlatch: cerimònia

Potlatch és una paraula utilitzada pels etnòlegs per designar diverses cerimònies ostentatòries i dispendioses que donen lloc a unes festivitats, a unes declaracions públiques, així com a unes distribucions i sobretot a unes destruccions de béns. Aquesta paraula és provinent de la llengua indígena d’Amèrica del nord i m’interessa particularment la seva accepció més radical.

És el principi segon el qual la producció de sobrant no és operant. Aquesta pràctica corrent, de les tribus índies del nord-oest americà és la manifestació del temor per a l’acumulació de béns, sovint percebuda com una pèrdua d’independència i que origina obligatòriament l’aparició d’una estructura de classes.

L’acumulació és sinònim de risc de guerra i de competició permanent. La solució passa doncs per la destrucció dels béns mitjançant un ritual per mantenir l’activitat econòmica i la supervivència del grup. Aquestes esmentades societats presenten unes semblances molt importants amb les societats de l’edat de pedra que són societats dites d’oci que es passen el dia pintant-se el cos i pentinant-se, enlloc de produir. Les societats tradicionals coneixen uns mecanismes de regulació en concordança entre el poble i la natura.

“La vertu exemplaire du potlatch est donnée dans cette possibilité pour l’homme de saisir ce qui lui échappe, de conjuguer les mouvements sans limite de l’univers avec la limite de ce qui lui appartient.” Georges Bataille, La Part Maudite

Potlatch: fenomen religiós

“Le potlatch est d’abord une fête, mais ce n’est pas une fête quelconque, mais plutôt une institution qui englobe tous les aspects de la vie des Kwakiutl. Le potlatch est donc à la fois événement religieux, politique, artistique, economique et théâtrale. C’est ce que Mauss appelle un fait social total. Une religion réussie est une religion qui est parvenu à intégrer pratiquement tous les aspects de la vie humaine et leur donner un sens.

Une religion est un mécanisme culturel dont la fonction première est de donner sens à l’existence humaine. Une religion fournit deux choses: 1.- une cosmologie, c’est à dire un ensemble de croyances qui établit un cadre conceptuel dans lequel le monde qui nous entoure peut être interprété et compris 2.- ensuite une stratégie permettant d’atténuer ou éliminer le problème de l’aliénation humaine.” Paul Gosselin

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