Surrealisme olotí

Em resulta difícil d’explicar i de resumir amb poques ratlles la riquesa artística de la comarca catalana de la Garrotxa, però, no em sembla inútil interessar-nos-hi encara que només sigui de manera sintètica. La seva capital, Olot, és el clar exponent de la intensa vitalitat cultural, des de fa més de dos-cents anys, en aquelles contrades conegudes per un ric patrimoni natural.

Sóc un profà en pintura però alhora sento una immensa emoció quan observo per exemple una obra paisatgística com la del gran pintor Joaquim Vayreda i Vila (1843-1894), nascut a Girona i impulsor de l’escola de pintura d’Olot.

“El jove pagès”, Joaquim Vayreda Vila (1871-76), Col·leccions de pintura de l’Abadia de Montserrat.

Els volcans que formen el parc natural de la zona i els boscos amb aiguamolls són tants i excepcionals, que proporcionen a l’artista una inspiració en abundància. Actualment, l’escola de Belles Arts fundada l’any 1783 que al cap dels anys ha produït pintors destacats ha passat a ser una Escola Superior d’Art i Disseny i, sempre amb les ganes de perpetuar l’ensenyament de l’art, en el reconegut centre artístic.

Dels diversos pintors olotins que espero més endavant presentar-vos-en algun, m’agradaria destacar l’originalitat d’en Joan Clapera Mayà. El pintor Clapera Mayà es nascut a Olot l’any 1929 i va ser alumne de la reputada escola d’Olot. Quan se’m presenta davant meu un oli d’aquest pintor expressionista, em sento captivat immediatament. Estic segur que els records de la meva experiència amb la literatura surrealista i més absurda que vaig sobrevolar en l’adolescència com les obres d’en Jarry, Ionesco, Kafka i Beckett accentuen el meu interès per l’abstracció i per la tècnica surrealista. És per entendre’ns, una necessitat d’endinsar-nos cap a la introspecció on el color actua com una nova forma de ser.

Em permeto també de manifestar que la gràcia artística d’en Clapera és la composició d’una manera molt efectiva dels elements com el color i el sentiment. És evident que l’emoció de l’artista, marcada per les seves terres, és molt profunda i, és per això que la seva pintura ressalta l’omnipresència gairebé demencial d’espantaocells, de pallers i de volcans etc. El trencament amb les formes i la utilització de colors intensos sovint diferents dels que es poden percebre de la realitat fan de l’obra d’en Clapera Mayà una creació singular, fascinant i entranyable.

Acabo amb una il·lustració del cèlebre pintor.

Deixa un comentari

